Stipendium till Bonadsmålare

Mars 2021

UBM utlyser ett stipendium till nutida bonadsmålare.

Måla en bonad under våren och lämna in den som bidrag till midsommar. Bidragen deltar i Bonadsmuseums sommarutställning på galleriet i hembygdsparken. En oberoende jury får i uppdrag att välja ut fem stipendiater som erhåller 5 000 kronor vardera i samband med vernissagen. UBM hjälper sedan till med kontakterna till hugade spekulanter i samband med utställningen.

Traditionellt hade forna tiders målarmästare en kundkrets som de kunde måla till. Bygdens hemmansägare beställde och betalade för arbetena och målarna fick ett välkommet tillskott till försörjningen. På samma sätt vill UBM med stipendiet, i värsta coronatider, stimulera till ökat bonadsmålande. Stipendiet riktar sig till målare som har grunderna för bonadsmåleriet klart för sig och levererar en fullstor bonadsmålning enligt målarens tycke. Hen väljer själv motiv och stil inom ramen för bonadsmåleriets särart. Det kan vara hundar, katter, hästar eller flygplan, intressanta hus eller speciella föremål från bygden. En nutida målning med hållbara, naturliga pigment i limfärg eller äggtempera på en duk av lin, lump eller väl hyvlad träplank. Typiskt för bonadsmaneret kunde ju vara en omsorgsfullt mönstrad bård kring målningen eller en uppdelning i rutor med förklarande textbanér för att göra budskapet begripligt för åskådaren. Bonaden kan vara en nonfigurativ dekorerande komposition eller tvådimensionellt naiv med färgstarka utfyllnadsfigurer - bara den bygger på det traditionella bonadsmanéret. Varje målare har sin egen stil.

Alla inlämnade bidrag kommer med på utställningen och juryn instrueras att välja ut upp till fem stipendiater. Processen hanteras anonymt tills målaren meddelar annat.

Anmäl gärna ditt intresse innan Valborg till

bonadsmuseum@unnaryd.com eller till Sören på telefon 0706 872586

60 visningar0 kommentarer